استون مارتین دی بی اس نارنجی: یک قطعه هنری متحرک از دهه ۶۰ (عکس)
عصر ایران – دی بی اس با هدف جایگزینی استون مارتین دی بی۶ طراحی شد، اگرچه این دو مدل به مدت سه سال به طور همزمان تولید شدند. این خودرو که از موتور شش سیلندر خطی بهره میبرد، از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ تولید شد و در نهایت جای خود را به استون مارتین وی۸ داد.
در سال ۱۹۶۶، شرکت تورینگ میلان برای طراحی جایگزین دی بی۶ انتخاب شد و دو نمونه اولیه را تولید کرد، اما سپس این شرکت تعطیل شد. سپس ویلیام تاونز به سرعت برای طراحی خودروی جدید وارد عمل شد. دی بی اس در مقایسه با سریهای قبلی آستون مارتین، ظاهری مدرنتر داشت و شامل یک عقب فستبک و جلوپنجرهای مربعی شکل بود که در آن زمان برای آستونهای مارتین غیرمعمول بود، اما در آن دوران بسیار مد روز بود.
این خودرو کوپهای بزرگتر از دی بی۶ بود و دارای چهار صندلی بزرگ بود، اما از همان موتور ۴.۰ لیتری مدل قبلی استفاده میکرد. توان خروجی اعلامشده موتور ۲۸۰ اسب بخار بود، اما گزینه موتور ونتیج با استفاده از کاربراتورهای ایتالیایی ساخت وبیر، توان خروجی را به ۳۲۵ اسب بخار افزایش داد.
در سپتامبر ۱۹۶۹، دی بی اس با موتور ۵۳۴۰ سیسی وی۸ که همیشه برای آن در نظر گرفته شده بود، در دسترس قرار گرفت. این مدل با چرخهای آلیاژی سبک و دیسکهای ترمز تهویه شونده مجهز شده بود. گیربکس اتوماتیک به عنوان جایگزینی برای گیربکس دستی ۵ سرعته ZF ارائه میشد. تولید دی بی اس وی۸ تا مه ۱۹۷۲ ادامه یافت و پس از آن با تغییر ظاهر جلو و حذف یک چراغ جلو، به سادگی وی۸ نامگذاری شد.