برتونه رامارو ؛ مارمولک سبز ایتالیایی فقط یکی در جهان (+فیلم و عکس)
عصر ایران – خودروی مفهومی رامارو، توسط شرکت طراحی ایتالیایی برتونه (Bertone) طراحی و ساخته شد. این محصول در واقع نسخه کوچ بیلد شورولت کوروت مدل C4 بود. برتونه رامارو اولین بار در نمایشگاه خودروی لسآنجلس در سال ۱۹۸۴ رونمایی شد. نام “رامارو” از واژه ایتالیایی به معنای “مارمولک سبز” گرفته شده است.
مشخصات فنی رامارو
رامارو از شاسی کوروت C4 مدل ۱۹۸۴ استفاده میکند، همان خودرویی که در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۸۳ به خبرنگاران اروپایی معرفی شد. شورولت این خودرو را به برتونه اهدا کرده بود تا برای ساخت رامارو از آن استفاده کنند. علاوه بر این، یک موتور V8 از کوروت مدل ۱۹۸۵ به این پروژه داده شد.
موتور این خودرو به طور کلی دستنخورده باقی مانده است، اما رادیاتور و سیستم تهویه هوا به قسمت عقب خودرو منتقل شدهاند و جای لاستیک زاپاس را که به جلوتر از موتور منتقل شده است، گرفتهاند. این تغییرات به برتونه این امکان را داد تا طراحی بدنهای با جلو پنجره جمع و جورتر و هواروی بهتری را برای خودرو ایجاد کند.
برای تامین هوای لازم برای رادیاتور، ورودیهای هوا در دو طرف پشت شیشه عقب قرار داده شدهاند. تنها تغییر مکانیکی دیگر، استفاده از تایرهای تجربی میشلن به جای تایرهای گودیر اصلی بود. این تایرهای جدید اندازههای ۲۸۰/۴۵VR-17 برای چرخهای عقب و ۲۴۰/۴۵VR-17 برای چرخهای جلو دارند.
در طراحی خارجی، رامارو همچنین از درهای کشویی استفاده میکند که به سمت جلو باز میشوند، این ویژگی موجب میشود که باز و بسته کردن درها در پارکینگهای تنگ آسانتر از درهای معمولی باشد که نیاز به باز شدن کامل دارند. برخی منتقدان این درها را با درهای خودروی کایزر دارین ۱۹۵۴ مقایسه کردهاند، اما تفاوت اصلی این است که درهای رامارو به جلو و بیرون کشیده میشوند، در حالی که درهای دارین به داخل گلگیر جلو جمع میشدند.
کابین رامارو
کابین رامارو بیشتر از تجهیزات دیجیتال و دسته ترمز اضطراری مدل کوروت حفظ شده است، اما بیشتر اجزای داخلی با قطعات سفارشی جایگزین شدهاند. این خودرو دارای یک صندلی تکتکه و مدل باکِت است که به صورت یکپارچه حرکت میکند، با این تفاوت که در وسط آن برآمدگی برای کنسول مرکزی وجود دارد. داخل خودرو با چرم سبز ویژهای با الگوهای خاص پوشانده شده است که رنگ و بافت آن مشابه پوست مار سبز است، اشارهای به نام رامارو.
همچنین، گیربکس خودکار اصلی کوروت حفظ شده، اما دسته دنده با یک انتخابگر چرخشی بزرگ در کنسول مرکزی جایگزین شده است.
واکنشها
برتونه در نظر داشت تا رامارو را در نمایشگاه خودروی تورین در بهار ۱۹۸۴ رونمایی کند، اما به دلیل تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه، تصمیم به رونمایی آن در نمایشگاه خودروی لسآنجلس همان سال گرفت. رامارو در این نمایشگاه مورد استقبال زیادی قرار گرفت و در سال ۱۹۸۵ برنده جایزه طراحی خودرو از سوی نشریه Auto&Design شد.
این جایزه به دلیل “ایدههای جسورانه” رامارو به این خودرو اعطا شد، که به گفتهی این نشریه، “شخصیت جدیدی به شِورولت کوروت بخشید”.