ظاهراً اپلیکیشن یکپارچه Nvidia App در پی‌سی باعث افت ۱۵ درصدی نرخ فریم بازی‌ها می‌شود

گفته می‌شود نرم‌افزار جدید انویدیا به نام Nvidia App که به‌عنوان ابزاری یکپارچه برای مدیریت تمام تنظیمات مرتبط با کارت‌های گرافیک GeForce عمل می‌کند و به‌طور پیش‌فرض با بسته‌ی درایور نصب می‌شود، عملکرد اجرای برخی بازی‌ها را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

هنگامی‌ که انویدیا درایورهای ۵۶۶٫۱۴ را ماه گذشته منتشر کرد، به‌طور رسمی وضعیت نرم‌افزار GeForce Experience (GFE) را به حالت قدیمی تغییر داد. اولین‌ بار که GFE با نسخه‌ی ۵۶۶٫۱۴ بارگذاری شود، از کاربر می‌خواهد که نرم‌افزار جامع Nvidia App را نصب کند.

انویدیا با انتشار درایور ۵۶۶٫۳۶ پشتیبانی از GFE را به‌طور کامل کنار گذاشت. به‌نظر می‌رسد که درحال‌حاضر آپدیت درایورها ضمن نادیده‌گرفتن Nvidia App ممکن است گزینه‌ی بهتری باشد، زیرا طبق یافته‌های تامزهاردور، این نرم‌افزار به عملکرد بازی آسیب می‌زند و در برخی موارد نرخ فریم را تا ۱۵٪ کاهش می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که افت ۱۵ درصدی ناشی از به‌روزرسانی درایور یا نرم‌افزار است؛ بااین‌حال، اعداد همه‌ی بازی‌ها و کارت‌ها یکسان نیست، به‌عنوان‌مثال در آزمایشی که با RTX 4060 انجام شد، کاهش نرخ فریم در پنج بازی بین ۲ تا ۱۲ درصد به‌دست آمد.

تامزهادور عملکرد کارت گرافیک اینتل مدل Arc B580 در اجرای پنج عنوان بازی Assasins Creed Mirage ،‌Baldure's Gate 3 ،Black Myth:Wukong ،Flight Simulation 2024 و Stalker 2 را پس از نصب درایور جدید و در حالتی که نرم‌افزار جدید انویدیا با تنظیمات پیش‌فرض اجرا می‌شد، با اعداد قبلی خود مقایسه کرده است.

بازی Stalker 2 در وضوح ۱۴۴۰p با نرم‌افزار انویدیا سریع‌تر اجرا شد، اما در هر صورت با کمبود VRAM مواجه بود، بنابراین اعداد ثابت نبودند. بازی Flight Simulator 2024 در وضوح ۱۴۴۰p هنگام استفاده از اپ انویدیا کمی سریع‌تر بود. با‌این‌حال، نتایج در نرخ کمتر از ۳۰ فریم‌درثانیه امیدوارکننده نبودند.

در سایر موارد، نصب نکردن اپلیکیشن یکپارچه‌ی انویدیا (یا حداقل اجرا نکردن آن) عملکرد را بهبود بخشید. انتظار می‌رفت که وضوح ۱۰۸۰p بیشترین تفاوت را نشان دهد، زیرا بیشتر یک سناریوی محدود به CPU محسوب می‌شود، اما افت عملکرد عمدتاً مستقل از تنظیمات و وضوح‌هایی بود که آزمایش شده است.

برخی افراد گفته‌اند که بازی‌های Unreal Engine 5 بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اما بر اساس اعداد تامزهاردور، بزرگ‌ترین بازنده Assassin's Creed Mirage بود که در ۱۰۸۰p به‌طور متوسط ۹ درصد در ۱۰۸۰p Ultra حدود ۱۲ درصد و در ۱۴۴۰p Ultra حدود ۶ درصد افت را تجربه کرد.

Stalker 2 با نادیده گرفتن نتیجه‌ی ۱۴۴۰p Ultra حدود ۶ درصد افت داشت، درحالی‌که Black Myth: Wukong حدود دو تا شش درصد، Baldur's Gate 3، سه تا چهار درصد و Flight Simulator 2024 نیز در وضوح ۱۰۸۰p حدود شش درصد کاهش عملکرد را نشان دادند.

گفته می‌شود بازی Black Myth: Wukong با آزمایش روی کارت RTX 4080 Super به‌همراه رایزن ۷ ۹۸۰۰X3D تا ۱۵ درصد افت عملکرد داشته است، بنابراین شاید کارت‌های بالارده بیشتر تحت‌تأثیر قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا