فناوری آپ‌اسکیل DLSS 4 انویدیا با امکان افزایش ۸ برابری نرخ فریم معرفی شد؛ انتشار برای تمام کارت‌های RTX

انویدیا در کنار رونمایی از کارت‌های گرافیک سری RTX 50 از فناوری آپ‌اسکیل DLSS 4 رونمایی کرد. DLSS 4 شامل قابلیت‌های رندرینگ عصبی جدیدی خواهد بود که در سیستم‌های مجهز به کارت‌های گرافیک جدید سری RTX 50، می‌تواند Multi Frame Generation انجام دهد و «تا سه فریم اضافی به‌ازای هر فریم رندرشده به روش سنتی تولید کند و در هماهنگی با مجموعه‌ی کامل فناوری‌های DLSS کار کند تا نرخ فریم را تا ۸ برابر بیشتر از رندرینگ سنتی افزایش دهد.»

بنر نارنجی زومیت و تپسی شاپ برای CES 2025

به گفته‌ی انویدیا، ارتقای DLSS 4 به اندازه‌ای بزرگ است که اجرای بازی با وضوح ۴K و نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه با رهگیری پرتو کامل را ممکن می‌کند.

بازی‌هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کنند، با قابلیت‌های Ray Reconstruction و Super Resolution و DLAA می‌توانند به مدل‌های جدید هوش مصنوعی ترانسفورمر که از همان فناوری ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT استفاده می‌کنند، به‌روزرسانی شوند. انویدیا می‌گوید اولین بار در صنعت گرافیک است که چنین اتفاقی می‌افتد.

مدل‌های هوش مصنوعی ترانسفورمر نوع خاصی از معماری شبکه‌های عصبی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر انقلابی در زمینه‌ی پردازش زبان طبیعی (NLP) ایجاد کرده است. این مدل‌ها به‌دلیل توانایی‌شان در درک روابط بین کلمات در یک جمله یا متن، بسیار قدرتمند هستند.

انویدیا می‌گوید فناوری تولید فریم جدیدش ۴۰ درصد سریع‌تر است و ۳۰ درصد حافظه‌ی ویدیویی کمتری نسبت به مدل قدیمی استفاده می‌کند. با جایگزینی شبکه‌های عصبی کانولوشنال قدیمی با مدل ترانسفورمر جدید، ادعا می‌شود که پیکسل‌های تولیدشده شبح‌شدگی کمتر، جزئیات بیشتر و پایداری بالاتری در یک صحنه خواهند داشت.

انویدیا وعده می‌دهد که ۷۵ بازی و اپلیکیشن در روز عرضه از Multi Frame Generation پشتیبانی می‌کنند و بازی‌های Alan Wake 2 و Cyberpunk 2077 و Indiana Jones and the Great Circle و Star Wars Outlaws هنگام عرضه‌ی کارت گرافیک انویدیا سری RTX 50 اواسط بهمن از فناوری مذکور پشتیبانی خواهند کرد. از سوی دیگر «بیش از ۵۰ بازی» از ویژگی‌های جدید DLSS مبتنی‌بر ترانسفورمر که می‌توانند روی تمام سخت‌افزارهای GeForce RTX اجرا شوند، پشتیبانی می‌کنند.

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

انویدیا به فناوری Reflex 2 و Frame Warp اشاره می‌کند که می‌تواند تأخیر را تا ۷۵ درصد کاهش دهد. اعداد رسمی انویدیا نشان می‌دهند که Reflex 2 تأخیر را از ۲۷ میلی‌ثانیه در نسل قبلی به تنها ۱۴ میلی‌ثانیه در بازی The Finals کاهش می‌دهد. تیم سبز می‌گوید این فناوری «به‌زودی» ابتدا برای کارت‌های گرافیک سری RTX 50 و سپس برای سایر کارت‌های گرافیک RTX در بازی‌های The Finals و Valorant منتشر خواهد شد.

انویدیا راهی فراهم کرده است تا کاربران بتوانند حتی قبل از انتشار به‌روزرسانی رسمی بازی‌ها برای پشتیبانی از DLSS 4، از فناوری‌های جدید DLSS مانند Multi Frame Generation و Super Resolution، استفاده کنند. این کار از طریق تنظیمات درایور و نرم‌افزار انویدیا و با استفاده از سوئیچ‌های Override انجام می‌شود.

کارت‌های گرافیک سری RTX 40 قابلیت Multi Frame Generation را دریافت نمی‌کنند، اما قابلیت‌های بهبودیافته‌ی Frame Generation و رهگیری پرتو و Super Resolution و سایر قابلیت‌های DLSS 4 را دریافت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا