فیل اسپنسر: بازی‌های بیشتری برای پلی‌استیشن و نینتندو منتشر می‌کنیم؛ کنسول‌ها‌ی ایکس‌باکس جایی نمی‌روند

مایکروسافت با تصاحب اکتیویژن بلیزارد، به بزرگ‌ترین ناشر شخص ثالث بازی‌های ویدیویی در جهان تبدیل شد. این اقدام، به‌همراه اظهارات اخیر فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، مبنی‌بر انتشار بازی‌های ایکس‌باکس روی پلتفرم‌های رقیب مانند پلی‌استیشن و نینتندو، موجی از گمانه‌زنی‌ها را در صنعت بازی به راه انداخته است. تصمیم مذکور که هدف آن دسترسی بیشتر مخاطبان به بازی‌های ایکس‌باکس خواهد بود، پرسش‌های مهمی را در مورد آینده‌ی سخت‌افزار ایکس‌باکس مطرح می‌کند.

برای درک بهتر موضوع مورد بحث، بهتر است نگاهی به تاریخچه‌ی کنسول‌های بازی بیندازیم. سگا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سابق کنسول، پس از شکست کنسول دریم‌کست در برابر پلی‌استیشن ۲، از تولید سخت‌افزار دست کشید و به یک ناشر شخص ثالث بازی تبدیل شد. در اوایل شکل‌گیری ایکس‌باکس، مایکروسافت حتی به سازگاری با بازی‌های دریم‌کست فکر می‌کرد، اما در نهایت این ایده عملی نشد. بااین‌حال، برخی از بازی‌های دوران دریم‌کست مانند Jet Set Radio Future، به‌صورت انحصاری برای ایکس‌باکس منتشر شدند.

اظهارات اخیر فیل اسپنسر مبنی‌بر انتشار بازی‌ها روی پلتفرم‌های بیشتر، در نگاه اول شاید نشانه‌ای از ضعف در بخش سخت‌افزار ایکس‌باکس تلقی شود؛ اما باتوجه‌به قدرت مالی عظیم مایکروسافت، این شرکت به‌هیچ‌وجه در وضعیت مشابه سگا قرار ندارد. بنابر گفته‌های اسپنسر، استراتژی جدید مایکروسافت، تمرکز بر فروش بیشتر بازی‌ها و خدمات، به‌جای محدودکردن آن‌ها به پلتفرم ایکس‌باکس است.

رئیس ایکس‌باکس به‌صراحت اعلام کرد که هدف آن‌ها، فراهم‌کردن امکان تجربه‌ی بازی‌های ایکس‌باکس روی هر دستگاهی است و این شامل همکاری با نینتندو، ولو (مالک استیم) و سایر پلتفرم‌ها نیز می‌شود. او برای خاطرجمع شدن طرفداران کنسول‌های بازی مایکروسافت اعلام کرد که کنسول‌ها‌ی ایکس‌باکس جایی نمی‌روند.

رویکرد مایکروسافت، درعین‌حال که مزایایی مانند افزایش درآمد و دسترسی مخاطبان بیشتر را به‌همراه دارد، چالش‌های جدیدی را نیز برای ایکس‌باکس به وجود می‌آورد. اگر بازی‌های ایکس‌باکس روی تمامی پلتفرم‌ها در دسترس باشند، چه انگیزه‌ای برای خرید کنسول‌‌های بازی مایکروسافت باقی می‌ماند؟ این پرسش، به‌ویژه با درنظرگرفتن رقبایی مانند نینتندو با تمرکز بر کنسول‌های هیبریدی و سونی با کنسول‌های قدرتمند خود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در واقع، مایکروسافت باید راهی برای متمایزکردن کنسول بازی ایکس‌ باکس پیدا کند و صرفاً انتشار بازی‌های انحصاری دیگر کافی نخواهد بود. شرکت مذکور باید ویژگی‌ها و خدماتی را ارائه دهد که تجربه‌ی بازی روی ایکس‌باکس را منحصربه‌فرد کند؛ زیرا با فراگیرشدن بازی‌های ایکس‌باکس روی تمامی پلتفرم‌ها، ممکن است انگیزه‌ی خرید این کنسول برای بسیاری از کاربران از بین برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا